Nuffnang Ads

Monday, August 22, 2011

Akhirnya Dia Bayar Juga

Saya bukan nak memburukkan orang tapi ingin menyatakan ketidakpuasan hati saya.  
Selama ini saya rasalah saya tuan rumah yang paling bertolak ansur, mana ada tuan rumah nak boleh kata, "Iye, ok saja" bila penyewa rumah sms, "Kak, bulan ni saya tak dapat bayar sewa rumah sebab gaji tak cukup bla bla bla bla..."   Lepas tu kemudian, bayar, then dekat-dekat nak raya sms lagi, "Kak, saya bayar sewa rumah bulan depan ye, bulan ni nak pakai untuk raya".  Saya rasa kasihan kata, "ok je".  Itu semua kejadian tahun lepas dan beberapa bulan yang sudah.  Penyewa rumah saya ni, tak pernah bayar sewa rumah seperti yang termaktub (hehehehe ayat korporat ni) dalam perjanjian sewa rumah, iaitu perlu membayar sewa rumah setiap 30hb atau selewat2nya tujuh hari pada setiap minggu pertama.  Penyewa rumah saya ini boleh bayar selepas 7hb setiap bulan, kalau saya tak follow up memang dia buat dekkkkkkkkkkkkk saja.

Pada mula2 dulu, en suami selalu buat reminder pada saya.  Saya memang selalu follow up dengan penyewa rumah ini.  Selalu memberi alasan.  Sebelum nak masuk rumah, bukan main lagi, rumah nak cantik, dicat bersih, no sampah sarap (memang tak ada pun), mesti ada gril bla bla bla.  Sewa rumah pun saya dah kurangkan RM100 dari harga sewa asal.  Penyewa rumah ini pun bukan satu keluarga, terkejut saya masa saya pegi melawat awal2 dulu, rupanya mak dia pun sekali, dengan adik yang dah berkeluarga.  Bayangkan, sesak!!!  Tengok rupa rumah pun dah sedih, bersepah.

Ok, bulan ini, awal bulan lagi penyewa rumah dah sms, dia kata nak masuk duit lambat sikit sebab nak tunggu overtime suaminya.  Saya dah mula rasa cuak, tapi masih boleh bertoleransi lagi.   Masuk minggu ke dua, saya tanya lagi, dia kata, "Boleh saya masuk duit dalam Sabtu atau Ahad depan?" Saya dah mula tak sedap hati, tapi masih lagi nak menunggu apa kesudahannya nanti.   Semalam, jam 9 pagi, saya terus sms dia (malas nak cakap direct takut mulut saya terLASER nanti di bulan ramadan ini), "Saya harap puan dapat transfer duit hari ini juga.  Saya dah banyak atau terlalu bertolak ansur selama ini.  Dan mulai bulan depan, puan perlu (wajib) bayar sewa rumah mengikut seperti perjanjian sewa rumah iaitu setiap 30hb atau selewat2nya di antara 1hb hingga 7hb setiap bulan. Tidak lewat dari 7hb ya.  Sebab saya pun menyewa juga di KL ni, tapi saya selalu bayar sewa rumah tidak lewat sepertimana perjanjian sewa sebab saya hormat tuan rumah yang saya sewa dan juga hormat pada perjanjian yang saya pegang selama ini".  Eh! kasar sangat ke, lantak lah, rumah saya, saya ada HAK kan!   Lama agaknya sms tak berbalas.  Dalam tengahari tu, sedang saya menggosok pakaian, handset berbunyi menandakan ada sms masuk.  " Kak, saya dah masukkan duit".   Alhandulillah, saya cuma balas,"terima kasih"

Akhirnya, dia bayar juga!!!!!!

5 comments:

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

bagus!

kadang-kadang perlu jugak buat macam ni. tak tegur tak reti diorang ni.




*err..kita pun terlaser jugak kalau masa bengang dan confront dengan orang yg kita bengang tu.. ;o)

Jiejah @ Iza said...

penyewa rumah saya pun selalu byr lmbt hihihi . awal² dulu on time ,lama² bila diorg bg alasan kami reply "OK" jek .. lama² mmmpppp makin culas huhuhu .

Oh Oeya said...

Alhamdulillah :)

*SiRibenMerah said...

hehehehe.. kena la beringatttt~

Neeza.Areef said...

btl..kena tegas sket klu dpt penyewa meleweh mcm tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...