Nuffnang Ads

Wednesday, December 9, 2009

Kenangan Itu Manis

Ketika menziarah abang sulong semasa cuti raya haji dulu, aku terpandang sekeping gambar lama di almari bukunya...lalu ku tanya, "abang, ada lagi ke gambar yang lain". Lalu dibawa keluar selonggok gambar2 lama yang masih kemas disimpannya.

Aku pilih beberapa keping gambar untuk ku abadikan di blog ku ini, gambar asal ku pulangkan semula kepada abangku. Inilah beberapa keping gambar buat tatapan semua. Betapa pantas masa berlalu, gambar2 ini semua di zaman kami adik beradik menempuh alam remaja.

Kalau tak salah, gambar ini diambil tahun 1976 (memandangkan kalendar di belakang tu menunjukkan tahun 1997 masih belum dirasmikan lagi kalendar itu). Aku pada ketika itu berusia 12tahun (yang bongsu sekali), abang sulong berdiri disebelah kanan (zubir), kakak no. 3 (zaharah), kakak no. 4 (zakiah) dan abang no. 2 (zahir)
Ini pula, gambar kami sekeluarga. Entah tak ingat tahun berapa, tapi kami semua dapat berkumpul untuk sama-sama mengabadikan kenangan manis ini. memandangkan ayah ku dulu berkhidmat dalam Pasukan Polis Hutan, jadi tugas tidak menentu masa. Dulu2 polis hutan dan tentera kan banyak masuk hutan menjaga ketenteraman negara. Kadang2 tiga empat bulan tak berjumpa ayah. Sekarang ayah dah pencen
Ini pulak gambar kami sekeluarga di Kampung Jitra, ayah dah pencen dan balik menetap di Jitra. Gambar ini menunjukkan keluarga bertambah, abang no. 2 dah mendirikan rumahtangga, dan kakak no. 4 baru saja melangsungkan perkahwinan. Tengok mak aku, sukanya diaaaaaaaaaaaaa....ada menantu baru.
Aku masa tu baru habih tingkatan 5 kot (yang hujung sekali rambut pendek)
Yang ini pulak, tiga beradik yang masih bujang trang tang tang
Hehehehehehehe saja je ambil gambar mcm nih, abang no. 2 dan kakak no. 4 langkah bendul dulu,
jadi yang sulong dan kakak no. 3, solo lagi masa tu, aku tolak sebelah laaaaa.
Kalau mak sebut bab kawin...eeeeeeeeeeeee geli la masa tuuuuu hehehehehheheheh
Ini potret ayah ku ketika berkhidmat dalam Pasukan Polis Hutan Batalion Ke 4
bertempat di Kem PPH Sungai Petani
12 tahun kami menetap di situ, sekarang ini dah jadi Lagenda Heights
Saat itu aku rasa yang paling manis sekali, seronok tinggal di kem itu, ramai kawan
bersekolah dari tadika sampai menengah. Semuanya di Sungai Petani.
Memang tak dapat dilupakan.
Ini gambar kami sekeluarga di studio Sungai Petani.
Perasan tak kakak no. 3 tak ikut serta dalam photo ini
aku pun tak ingat kenapa.
Ini photo pun di Kem Polis Hutan, aku tak ingat tahun bila
tengok ayah masih dalam uniform, nak gi keja kalau tak salah aku laaaaaa
Ini pula gambar masa aku kecil lagi, yang tangan selok beg tangan mak aku tu.
Gambar ini diambil di Ipoh, tak ingat laaaaaaa
aku kecik lagiiiiiii

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...